Сторінки горизонтальні

Класифікація ЕОР

В останні роки реалізація концепцій та програм інформатизації освіти («Партнерство в освіті», «Навчання для майбутнього», «Рівний доступ до якісної освіти», «Інформаційні та комунікаційні технології в освіті та науці») набули пріоритетного статусу в Україні. У відповідь вимогам сучасності масштаби виробництва ЕОР зростають, але тільки частина ресурсів може бути використана іншими освітянами, зокрема із-за відсутності національної системи опису, зберігання та розповсюдження ЕОР. Нагальною потребою стала розробка нормативних засад як-то загальноприйнятий понятійно-категоріальний апарат, класифікація, вимоги щодо електронних ресурсів в освіті.
Першими кроками у вирішенні цього питання в Україні стало затвердження Положення про електронні освітні ресурси (від 01.10.2012), де описані основні визначення, види ЕОР, класифікація, зазначені загальні вимоги, процедура експертизи та поширення ЕОР. Нажаль, класифікація, представлена у положенні, розроблена тільки на засаді функціональності та не може відповідати великому розмаїттю сучасних ЕОР. Стрімкий розвиток нових ЕОР потребує постійного перегляду підходів до наявної класифікації: до вивчення цього питання долучаються вітчизняні та іноземні науковці.
У результаті вивчення нормативних документів та публікацій були визначені наступні оригінальні ознаки класифікацій ЕОР:
         за функціональним призначенням;
         за структурою;
         за організацією тексту;
         за характером вихідних даних;
         за цільовим призначенням;
         за групою користувачів;
         за наявністю друкарського еквіваленту;
         за природою основних даних;
         за ступенем дидактичного забезпечення;
         за видом освітньої діяльності, в якій використовується ЕОР;
         за характером взаємодії користувача і ЕОР;
         за технологією розповсюдження;
         залежно від форми власності.
ЕОР, які класифікуються за функціональним призначенням (за функцією, яка виконується в навчальному процесі) поділяються на:
         програмно-методичні (навчальні плани і навчальні програми);
         навчально-методичні (методичні вказівки, що містять матеріали з методики викладання навчальної дисципліни, вивчення курсу, виконання курсових і дипломних робіт);
         навчально-дидактичні (підручники, навчальні посібники, тексти лекцій, конспекти лекцій);
         допоміжні (практикуми, збірники задач і вправ, хрестоматії, книги для читання, довідники);
         контролюючі (тестові програми, бази даних);
ЕОР за структурою можна поділити на:
         однотомні – випущені у вигляді одного електронного носія;
         багатотомні – що складаються з двох або більше пронумерованих частин, кожна з яких представлена на окремому носії, але разом з тим є одним цілим як за змістом так і за оформленням;
         електронна серія – це сукупність томів, що об'єднані спільною тематикою та метою і виходять в однотипному оформленні.
ЕОР за організацією тексту поділяються на моновидання і збірки. Моновидання включає одну працю, а збірка – декілька праць навчальної літератури. Підручник, навчальний посібник, курс і конспект лекцій можуть видаватись лише у вигляді моновидань, а практикум, хрестоматія, книга для читання – у вигляді збірок. Що стосується навчальних планів, навчальних програм, методичних вказівок, завдань для практичних занять, то їх випускають переважно у вигляді моновидань.
За характером вихідних даних, можна виділити наступні традиційні види: навчальний план, навчальна програма, методичні вказівки, програми практик, завдання для практичних занять, підручник, навчальний посібник, конспект лекцій, курс лекцій, практикум, хрестоматія, книга для читання і ін.
За цільовим призначенням ЕОР можуть бути розділені на
         офіційні – публікуються від імені державних органів, установ, відомств або суспільних організацій, що містять матеріали нормативного та директивного характеру;
         наукові – містять відомості про теоретичні або експериментальні дослідження, історичні документи;
         науково-популярні – містять відомості про теоретичні або експериментальні дослідження в галузі науки, культури, техніки, викладені у формі, доступній читачу-неспеціалісту;
         довідкові – містять короткі відомості наукового та прикладного характеру, розташовані в порядку, зручному для їх швидкого пошуку, але не призначені для послідовного читання.
         рекламні – містять викладені в зацікавленій формі повідомлення про продукти (наприклад, навчальні програми, книги, реферати і т.д.), освітні послуги, навчальні заходи з метою створення попиту на них.
За групою користувачів можна розділити на
         ЕОР для школярів;
         ЕОР для студентів;
         ЕОР для дипломованих фахівців;
         ЕОР для магістрів;
         ЕОР для викладачів та вчителів.
За наявністю друкарського еквіваленту виділяють дві групи ЕОР:
         електронні аналоги паперового навчального видання – це видання, які відтворюють відповідне паперове видання (розташування тексту на сторінках, ілюстрації, посилання, примітки і т.п.);
         самостійні ЕОР – що не мають паперових аналогів (існують лише в електронному варіанті).
За природою основних даних виділяють наступні ЕОР:
         текстові (символьні) – містять переважно текстові дані, представлені у формі, що допускає посимвольну обробку;
         оглядові – містять переважно електронні зразки об'єктів, що розглядаються як цілісна графічна сутність, представлена у формі, що допускає перегляд і друкарське відтворення, але такій, що не допускає посимвольної обробки;
         звукові – містять цифрове представлення звукових даних у формі, яка допускає її прослуховування, але не призначена для друкарського відтворення;
         програмні продукти – самостійні твори, що представляють собою публікацію тексту програми або програм на мові програмування або у вигляді виконуваного коду;
         мультимедійні – характеризуються тим, що містять різнотипні дані (текстові, графічні, звукові, відео та ін.) існують рівноправно і взаємозв'язано для вирішення різноманітних задач, причому цей взаємозв'язок забезпечений відповідними програмними засобами.
За ступенем дидактичного забезпечення:
         ЕОР, який охоплює спеціальність;
         ЕОР, який охоплює дисципліну;
         ЕОР, який охоплює тему (розділ) дисципліни;
         ЕОР, який охоплює частину теми.
За видом освітньої діяльності, в якій використовується ЕОР:
         ЕОР для лекційного супроводження (слайди, відео фрагменти, аудіосупроводження);
         ЕОР для супроводження практикумів;
         ЕОР для самостійної роботи;
         ЕОР для дистанційного навчання;
         ЕОР для самоосвіти;
         ЕОР для короткотривалих курсів і для системи підвищення кваліфікації.
За характером взаємодії користувача і ЕОР можна виділити дві групи:
         детерміновані – параметри, зміст і спосіб взаємодії з якими визначені видавцем і не можуть бути змінені користувачем;
         не детерміновані (інтерактивні) – параметри, зміст і спосіб взаємодії з якими прямо або побічно встановлюються користувачем відповідно до його інтересів, мети, рівня підготовки і т.п., на основі конкретних даних і за допомогою алгоритмів, визначених видавцем.
За технологією розповсюдження виділяють такі групи:
         автономні – характеризуються тим, що їх використання здійснюється автономно на комп’ютері користувача без необхідності підключення до мережі. Крім того, обсяг цих ресурсів може бути довільним в залежності від потужності комп’ютера та його апаратних засобів.;
         мережні – встановлюються на сервері і використання їх здійснюється при підключенні до мережі. Обсяг ресурсів, які можна використовувати залежить від пропускної спроможності мережі;
         комбіновані – зазвичай використовуються при поєднанні автономних та мережних ЕОР. В даному випадку основні ЕОР використовуються автономно, а управління ними та взаємодія клієнтського комп’ютера з сервером здійснюється за допомогою мережі.
Залежно від власності:
         відкриті – їх використання здійснюється вільно;
         закриті – їх використання здійснюється лише з дозволу. Маючи дозвіл, користувачу необхідно ввести своє реєстраційне ім’я (login) та пароль (password), які видаються адміністрацією розробників;
комбіновані – доступ до окремих частин або до всього ЕОР здійснюється вільно, але в демонстраційному режимі (так звані демо-версії).

Немає коментарів:

Дописати коментар