Сторінки горизонтальні

Використання ЕОР на уроках математики

Проаналізувавши навчальний процес у закладах середньої освіти було виявлено, що більшість учителів застосовують традиційні методи навчання у своїй діяльності. Але збільшення обсягу знань та обмеження часу для його викладання вимагає від сучасного педагога застосування ефективніших методів та технологій навчання. Треба зазначити, що використання електронних освітніх ресурсів у навчальному процесі має ґрунтуватися на їх поєднанні з традиційними методичними системами навчання та доцільності їх застосування.
На відміну від традиційних методик, де вчитель дає й вимагає певні знання, під час проведення уроку з використанням освітніх електронних ресурсів (інтерактивних таблиць, карт, схем, комп'ютерного тестування тощо) підвищує інтерес школярів до уроку, що, безсумнівно, допомагає активізувати як інтелектуальну, так і творчу діяльність дітей, адже інформація, яку подано на екрані – образна і краще засвоюється, ніж текстова.
Електронні ресурси дозволяють:
ü виграти час для інтенсивнішого навчання;
ü зробити урок цікавим, різноманітним і наочним;
ü ефективно доносити новий матеріал;
ü розвивати творчість і самостійність школярів.
Учитель, що використовує ЕР, виступає в декількох основних ролях: в ролі інформатора-експерта, в ролі організатора, в ролі консультанта. Застосування ЕР навчання дозволяє видозмінювати увесь процес викладання, реалізовувати модель особисто-зорієнтованого навчання, а головне – удосконалювати самопідготовку учнів. Комп'ютер і інтерактивне програмно-методичне забезпечення вимагають зміни форм спілкування вчителя і учня, перетворюючи навчання на ділову співпрацю, а це посилює мотивацію навчання, призводить до необхідності пошуку нових моделей зайняття, проведення підсумкового контролю, підвищує індивідуальність  навчання .
Електронні освітні ресурси надають великі можливості в розвитку творчих здібностей як учителя, так і учнів. Електронні ресурси, які найчастіше використовуються у навчальному  процесі, можна розділити на дві групи: 1) мережеві технології, що використовують локальні мережі і глобальну мережу Internet (електронні варіанти посібників, сервери дистанційного навчання, що забезпечують інтерактивний зв'язок з учнями через Internet, у тому числі в режимі реального часу); 2) технології, орієнтовані на локальні комп'ютери (навчальні програми, комп'ютерні моделі реальних процесів, демонстраційні програми, електронні задачники, контролюючі програми, дидактичні матеріали).
Використання ЕР в навчанні на уроках математики неможливе без комп'ютера. Комп'ютер може використовуватися у різних цілях: як спосіб діагностування можливостей учнів, засіб навчання, джерело інформації, засіб контролю і оцінки якості навчання. Можливості сучасного комп'ютера величезні. Його можна використати на будь-якому етапі уроку для розв'язання  різних дидактичних завдань як в колективному, так і в індивідуальному режимі.
Використання електронних ресурсів на уроках математики робить його наочним, барвистим, інформативним, інтерактивним, економить час учителя і учня, дозволяє учителеві працювати з учнем диференційовано і індивідуально, дає можливість оперативно проконтролювати і оцінити результати навчання.
Найбільш розповсюдженими та найпростіші у використанні для педагогів та учнів є такі ЕОР:
ü  електронні дидактичні демонстраційні матеріали – електронні матеріали (презентації, схеми, відео- й аудіозаписи тощо), призначені для супроводу навчально-виховного процесу за допомогою додатків Microsoft Office а потім за бажанням розміщують їх на slideshare.net, youtube.com для експертизи, розповсюдження, формування медіатек. Або відразу використовують хмарні технології Microsoft та Google для створення таких ресурсів;
ü  електронні видання – електронні документи, які проходять редакційно-видавниче опрацювання, мають вихідні відомості й призначені для розповсюдження в незмінному вигляді (наприклад, учительський журнал видавничої групи «Основа» http://www.teacherjournal.com.ua).
ü  електронні аналоги друкованого видання – електронні видання, що в основному відтворюють відповідні друковані видання, зберігаючи розташування на сторінці тексту, ілюстрацій, посилань, приміток тощо (http://www.mon.gov.ua/ua/activity/education/56/school-books);
ü  комп’ютерні тести – стандартизовані завдання, представлені в електронній формі, призначені для вхідного, проміжного і підсумкового контролю рівня навчальних досягнень, а також самоконтролю та/або такі, що забезпечують вимірювання психофізіологічних і особистісних характеристик випробовуваного, обробка результатів яких здійснюється за допомогою відповідних програм. Наприклад, за допомогою безкоштовної програми Mytest (http://mytest.klyaksa.net) або форми Google.
ü  індивідуальні або колективні електронні документи – документи, інформація в яких подана у формі електронних даних і для використання яких потрібні технічні засоби. Інструментами для цього можуть стати текстові та табличні процесори (в тому числі хмарні сервіси Microsoft та Google), ВікіВікі (WikiWiki) – соціальний сервіс, що дозволяє будь-якому користувачеві редагувати текст сайту (писати, вносити зміни, видаляти, створювати посилання на нові статті). Наприклад, крім найпоширенішого в світі ресурсу Вікіпедія сервіс ВікіВікі використовується в освіті України для розміщення навчальних, дослідницьких проектів учнів (wiki.iteach.com.ua) або ресурсів для професійного розвитку та професійної взаємодії вчителів (eduwiki.uran.net.ua, ЗапоВікі, ЛугаВікі, МиколаВікі). Електронними документами можна вважати також і створені карти знань – спосіб зображення процесу загального мислення за допомогою схем (https://bubbl.us, mindmeister.com/ru, mindomo.com).
ü  інформаційні системи – організаційно впорядковані сукупності документів (масивів документів) та інформаційних технологій, в тому числі з використанням технічних засобів, що реалізують інформаційні процеси та призначені для зберігання, обробки, пошуку, розповсюдження, передачі та надання інформації, депозитарії електронних ресурсів – інформаційні системи, що забезпечує зосередження в одному місці сучасних електронних освітніх ресурсів з можливістю надання доступу до них через технічні засоби, у тому числі в інформаційних мережах (як локальних, так і глобальних). Наприклад створення інформаційної системи управління освітою та впровадження проекту «Україна. ІСУО (інформаційна система управління освітою)» сприяли використанню ІКТ для управління загальноосвітнім навчальним закладом (http://www.lg.isuo.org).
ü  електронні словники – електронні довідкові видання упорядкованого переліку мовних одиниць (слів, словосполучень, фраз, термінів, імен, знаків), доповнених відповідними довідковими даними. Наприклад, використання Українського національного лінгвістичного корпусу (http://lcorp.ulif.org.ua/virt_unlc) дозволяє вчителям готувати учнів до дослідницької діяльності за різними напрямами науки;
ü  електронні довідники – електронні довідкові видання прикладного характеру, в яких назви статей розташовані за абеткою або в систематичному порядку.
ü  електронні навчальні посібники – навчальні електронні видання, використання яких доповнює або частково замінює підручник, електронні підручники – електронні навчальні видання з систематизованим викладом дисципліни (її розділу, частини), що відповідає навчальній програмі (http://www.umniki.com.ua, http://novashkola.ua). Вчителі створюють за допомогою конструкторів уроків, які входять до складу рекомендованих МОН України електронних підручників, електронних засобів навчального призначення, бібліотек електронних наочностей – диспетчери навчання, фрагменти уроків, тести [4; 5]. Електронні засоби навчального призначення забезпечують інтерактивний зв’язок «учень – навчальна система – учитель», поєднуючи можливості інформаційних технологій навчання, традиційні методики навчання предметів та традиційне інформаційнометодичне забезпечення, розширюючи та доповнюючи його;
ü  електронні методичні матеріали – електронні навчальні або виробничо-практичні видання роз’яснень з певної теми, розділу або питання навчальної дисципліни з викладом методики виконання окремих завдань, певного виду робіт. Яскравим прикладом є створення на регіональному рівні ресурсу для співпраці вчителів та соціальної професійної мережі вчителів. Для розповсюдження та систематизації методичних надбань вчителів можливе використання або створення сайтів та блогів
ü  курси дистанційного навчання – інформаційні системи, які є достатніми для навчання окремим навчальним дисциплінам за допомогою опосередкованої взаємодії віддалених один від одного учасників навчального процесу у спеціалізованому середовищі, яке функціонує на базі сучасних психолого-педагогічних та інформаційнокомунікаційних технологій. Для вчителів розробка курсів дистанційного навчання є складною задачею, тому більшість з них використовують лише деякі дистанційні технології навчання. Наприклад, можливості порталу Класна оцінка (www.klassnaocinka.com.ua) дозволяють створити дистанційні курси та навчати на них учнів зі всієї України.
ü  електронні лабораторні практикуми – інформаційні системи, інтерактивні демонстраційні моделі природних і штучних об’єктів, процесів та їх властивостей із застосуванням засобів комп’ютерної візуалізації. Наприклад, вчителі математики використовують інтерактивні моделі з геометрії (http://www.3dg.com.ua/).
Існує також безліч різноманітних сайтів, які створені для допомоги вчителю при підготовці до певного уроку. Ці сайти дають учителеві змогу на достатньому рівні підготувати урок, відшукати найвірнішу і найцікавішу інформацію для учнів. Зокрема на сайтах математики можна віднайти цікаві математичні факти, історії з життя математиків, означення, описи понять, правила, теореми, закони, властивості, формули, математичні таблиці, розв'язки задач з елементарної математики.
Природничо-математичні сайти допомагають учителям впровадити в навчальний процес інноваційні технології; вирішити проблему вибору електронних засобів навчання, ознайомитися з методичними розробками уроків; організувати ефективну роботу з обдарованими дітьми; дізнатися цікаві факти з історії математики, життя видатних математиків, про визначні дати в становленні математики 

Немає коментарів:

Дописати коментар